Hoe motiveer je cliënten met Motiverende gespreksvoering?

‘Motiverende gespreksvoering is meer dan een techniek’, zegt Irene van der Laan, trainer Motivational Interviewing (MI) bij Palier. ‘Vanuit een empathische houding werk je samen met cliënten. Je gaat met hen in gesprek waarbij je hun eigen redenen en mogelijkheden ontlokt voor verandering.’ Tijdens de 2-daagse training Motiverende gespreksvoering krijgen deelnemers nieuwe inzichten in werken met Motiverende gespreksvoering en het effect daarvan op de cliënt en de behandeling.

Stel dat jouw cliënt cannabis gebruikt en drinkt. Hij ervaart hier voordeel van. Als jij  vindt dat hij ermee moet stoppen, krijg je deze cliënt niet mee. Pas je Motiverende  gespreksvoering  toe, dan verken je bijvoorbeeld samen: “hoe is dat gebruik, wat levert het op?” Zonder te oordelen! Maar ook: “wat kost het je? Wat mis je erdoor?” Door aan te sluiten bij de cliënt help je hem zelf de afweging te maken: wat wil en kan ik? Volg daarbij zijn tempo! De cliënt wordt zo locomotief voor zijn eigen verandering, niet jij!’

De spirit van Motiverende gespreksvoering gaat dus over jouw houding: empathisch luisteren naar de cliënt, uitlokken. En vanuit zijn eigen motivatie ondersteunen bij het oplossen en aanpakken. Als hij daarvoor kiest! Met respect voor zijn autonomie. Veel meer samenwerken dan confronteren en voorschrijven. Dit leer je door veel te oefenen, tijdens de training en in de praktijk.

Bron: SVG interviews en ervaringsverhalen, klik hier voor het volledige
verslag.

Laat een reactie achter


Naam*

E-mail (wordt niet gepubliceerd)*

Website

Je reactie*

Verzend

© Copyright Daguz - Daguz is ingeschreven in het kwaliteitsregister van Centrum Psychosynthese Holland - KvK Den Haag 27360739
WordPress Onderhoud door Indigo Webstudio